INTERVENTIA LOGOPEDICA – Cand? Unde? Cum?

„Ceva pare in neregula cu modul in care copilul meu vorbeste. Sa consult un specialist?”

Copilul tau a implinit deja doi ani, dar nu vorbeste inca. Sau o face, insa acest lucru se intampla rar si cu greu reuseste sa se faca inteles. Ori poate are cinci ani, insa pronuntia sa lasa de dorit: deformeaza sau omite anumite sunete, inlocuieste silabe. Ai remarcat ca, fata de alti copii,  pare sa aiba un vocabular limitat si ca in majoritatea conversatiilor se exprima incorect din punct de vedere gramatical. Sau este deja in clasa a treia, insa cu greu reuseste sa tina pasul cu colegii sai la scriere, citire sau matematica. Ai remarcat ca in ultima vreme a inceput sa se balbaie tot mai des. Ori ca vorbeste foarte rapid , ajungand sa „manance” sunete, silabe, si chiar cuvinte intregi. Sau dimpotriva, in comparatie cu cei din jurul sau, se exprima extrem de lent. Se poate intampla sa vorbeasca foarte incet, aproape in soapta sau ca si cum ar avea o raguseala care nu ii mai da pace.

De cele mai multe ori parintele este cel care remarca neregularitati la copilul sau, insa exista si posibilitatea ca de multe ori acestea sa fie trecute cu vederea, din varii motive: „este doar o faza”, „si ce daca nu se exprima corect, are timp sa mai creasca”, „se balbaie fiindca este prea inteligent – gandeste mult si repede”, „eu la patru ani mi-am dat drumul la vorba”, „nu citeste bine fiindca invatatoarea nu are tact pedagogic”, „este asa de dulce cand zice totos in loc de cocos”, „este mai timida, de aceea nu vorbeste clar”, etc.

Cert este ca, orice tulburare de limbaj are tendinta de a se agrava si consolida in timp, ca deprindere negativa. Incepand cu cele mai simple, tulburarile de limbaj produc efecte negative asupra personalitatii si a comportamentului copilului, ducand la frustrare, anxietate, stima de sine scazuta. O pronuntie deficitara netratata poate conduce la dificultati in ceea ce priveste scris-cititul.

Partea buna este ca tulburarile de limbaj au un caracter tranzitoriu si sunt corectabile, prin metode specific logopedice. Cu cat se intervine mai timpuriu si mai eficient, cu atat sansele de recuperare sunt mai mari.

„Vom merge la logoped. La ce sa ma astept ?”

Ai hotarat sa consulti un logoped. Fie din proprie initiativa, fie la sugestia unui alt membru din anturajul copilului, fie la recomandarea educatoarei, a medicului sau a invatatoarei … sunteti pe drumul cel bun! Indiferent ca cel mic are sau nu o problema, in cel mai bun caz vei fi primi confirmarea unui specialist cum ca totul este in regula. In cazul in care evaluarea va indica o tulburare, se va realiza si se va pune in aplicare  un plan terapeutic individualizat.

In functie de recomandarea primita sau de preferinta ta, poti gasi un specialist in mediul educational (gradinite, scoli, centre logopedice), in mediul clinic (spitale, clinici) sau in mediul privat (cabinete psihologice private). Important este ca persoana respectiva (psihopedagog, pedagog sau psiholog clinician) sa aiba pregatire in logopedie. Ca si client, este dreptul tau sa ceri informatii cu privire la specializarea persoanei in cauza, mai ales in cazul in care ai optat pentru serviciile unui cabinet privat.

Orice demers terapeutic porneste de la o evaluare. Intrucat limbajul si sistemul cognitiv se afla in stransa legatura, procesul evaluativ logopedic, daca este facut serios, are o natura complexa si o abordare holistica. Se va face o anamneza a familiei in ceea ce priveste prevalenta tulburarilor de limbaj sau a celor cu substrat neuropsihologic, se vor culege informatii cu privire la perioada de sarcina a mamei si a modului in care a decurs nasterea si perioada imediat dupa. Este important sa incerci, pe cat se poate sa iti amintesti detalii legate de evolutia copilului, in special din primii doi ani de viata: cum statea cu somnul si cu alimentatia, care era tonusul sau emotional, cum a evoluat motric, cand a inceput sa vocalizeze si sa verbalizeze si maniera in care a facut acest lucru, ce boli si ce fel de interventii a avut, etc. DSCN5261 cut logoCopilului i se va face o examinare a aparatului fono-articulator, in special a praxiei buco-faciale si a capacitatii respiratorii. Se vor evalua schema corporala, dominanta cerebrala (daca este stangaci/dreptaci sau daca lateralitatea nu s-a stabilit inca), orientarea spatio-temporala, auzul fonematic si achizitiile cognitive. In functie de varsta si de capacitatile copilului, modul de evaluare va varia. Dupa caz, se poate efectua si o evaluare care sa determine coeficientul de inteligenta al copilului, cu atat mai mult cu cat se suspecteaza un intelect liminar sau retard. Vor fi luate in considerare personalitatea copilului, mediul familial in care traieste, interesele sale.

In functie de rezultatele evaluarii se va realiza un plan terapeutic individualizat: modul in care va fi abordata tulburarea, ritmul si durata sedintelor de terapie, maniera in care familia va contribui la recuperarea copilului alaturi de logoped. Exista posibilitatea ca, in urma evaluarii, sa fiti directionati si catre alte tipuri de examinari – ORL, neurologie, audiologie, ortodontie, endocrinologie,  etc.

„Cat va dura terapia? In cat timp vor aparea rezultatele?”

Rezultatele si ritmul in care acestea vor aparea depind de numerosi factori: tipul de tulburare; numarul de sunete afectate (in cazul unei dislalii polimorfe, de ex);  varsta la care incepe terapia logopedica; rezultatul  interventiei chirurgicale (acolo unde este cazul); gradul de stabilizare al tipului neuro-muscular defectuos de vorbire; personalitatea si mediul copilului; existenta sau absenta unor tulburari asociate (retard, autism, ADHD, tulburare de tip opozitionist, hipoacuzie, paralizie cerebrala, sindrom Down, etc.) si nu in ultimul rand – gradul de implicare al familiei.

Este extrem de important ca intre logoped si parinti sa existe o stransa colaborare: specialistul te va tine la curent cu modul de abordare a copilului si a tulburarii acestuia, cu progresele si stagnarile sale si  iti va oferi explicatii cu privire la modul in care vei proceda acasa. Ceea ce logopedul construieste la cabinet, parintele va continua acasa!  In cadrul Centrului PsihArt, parintele participa la sedinta copilului, tocmai pentru a reusi sa intervina cat mai eficient in terapia copilului si pentru a obtine rezultatele urmarite intr-un timp cat mai scurt.

psih. Laura Trifu

Materialul publicat în acest articol reprezinta proprietatea autorului de drept şi nu poate fi copiat sau preluat fara acordul acestuia.

 

Reclame

Un gând despre „INTERVENTIA LOGOPEDICA – Cand? Unde? Cum?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s